کد خبر: ۸۷۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳ 09 July 2020

نویسنده کودک به مخاطب خودش نزدیک تر شود

تابناک/ شاعر برجسته کودک و نوجوان، با تاکید بر لزوم افزایش سهم کودک در ادبیات، تصریح کرد: نکته‌ای که در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد این است که با وجود تمام دغدغه‌های صنفی نویسندگان در چنین روزهایی نویسنده کودک باید تلاش کند به مخاطب خودش نزدیک‌تر شود.

حامد محقق در نشست مجازی محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان که با محور «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شعر کودک و نوجوان و پژوهش خود در زمینه علاقمندی نوجوانان به قالب‌های شعری مختلف، اظهار کرد: در این پژوهش موضوع شناخت نوجوانان را از شعر نیمایی از بُعد نظری و فهم مخاطب مورد بررسی قرار دادم.

وی افزود: این پژوهش مشخص کرد که به احتمال زیاد یکی از دلایل مهم نیما برای روی آوردن از قالب شعر سنتی به شعر نیمایی، نزدیکی حرفش به مخاطبان بوده و درصد قابل توجهی از نوجوانان شعر نیمایی را می‌شناسند و می‌فهمند.

این شاعر برجسته کودک و نوجوان کشور، با اشاره به روز ادبیات کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: اغلب ما زمانی که چیزی را از دست می‌دهیم شروع به یادمان‌سازی می‌کنیم و امیدوارم ادبیات کودک از این جنس نباشد. جی.کی رولینگ، نویسنده کتاب های «هری پاتر» در جایی گفته بود که ادبیات کودک در انگلیس به واقع مخاطبی ندارد و همین تعداد محدودی که نویسنده کودک هستند، خودشان می‌نویسند، خودشان می‌خوانند و خودشان نقد می‌کنند.

محقق، با بیان اینکه ارتباط میان مخاطب و نویسنده کودک و نوجوان در ایران دوسویه و نزدیک است، گفت: این ارتباط حتی می‌تواند بهتر نیز باشد لذا هدف از نامگذاری چنین روزهایی هم برای نزدیک‌تر ‌شدن هر چیزی به صاحب آن است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سهم کودک در ادبیات، تصریح کرد: نکته‌ای که در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد این است که با وجود تمام دغدغه‌های صنفی نویسندگان در چنین روزهایی نویسنده کودک باید تلاش کند به مخاطب خودش نزدیک‌تر شود.

شاعر مجموعه شعر نوجوان «از خودم سوال می‌کنم» در ادامه، ادبیات کودک را زمینه ساز دیگر حوزه های ادبی دانست و گفت: ادبیات کودک و نوجوان ایران در دنیا به خوبی شناخته شده و بسیاری از جوایز بین المللی را نیز کسب کرده است.

حمیرا خدابنده، از پیشکسوتان شعر کودک و نوجوان نیز، به بیان تاریخچه شعر کودک و نوجوان در گیلان پرداخت و یادآور شد: استان گیلان از دیرباز در شعر کودک و نوجوان پیشتاز بوده و شاعران گیلانی در شعر کودک و نوجوان آغازگر این مسیر بوده اند.

وی فعالیت در حوزه ادبیات کودک را بستر و پایه تشکیل دهنده همه حوزه های ادبیات دانست و اضافه کرد: می بایست ادبیات کودک و نوجوان را مهمترین رکن ادبیات تلقی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار